FAQ laptop in de boekentas

Financieel, garanties, service en schade

  • Wat betaal je voor de laptop?
    Je betaalt een eenmalige waarborg van 80 euro. Deze krijg je terug als je je laptop in goede staat aan de school terugbezorgt wanneer je van school verandert of afstudeert. Jaarlijks betaal je een servicekost van 65 euro.

  • Wat is inbegrepen in de servicekost?
    Je laptop is volledig gebruiksklaar en voorzien van de programma’s die je voor school nodig hebt.  Als er een probleem is, kan je gebruik maken van de helpdesk op school. Indien nodig, krijg je een vervanglaptop zolang de jouwe binnen is voor herstel. 
    Herstellingen binnen garantie zijn gratis, buiten garantie betaal je max. 39 euro. 

  • Welke herstellingen vallen binnen garantie?
    Herstellingen van schade ten gevolge van normaal gebruik en schade niet toegeschreven aan externe factoren zoals val, druk, braak, vocht enz. worden kosteloos hersteld, ook de batterij. Meer specifieke informatie over de garantievoorwaarden lees je hier.

  • Welke herstellingen vallen buiten garantie?
    Herstellingen van schade ten gevolge van externe factoren zoals valschade, braakschade, schermbreuk, schade door vocht of vandalisme worden hersteld voor een forfaitair bedrag van € 39. Meer specifieke informatie over de garantievoorwaarden lees je hier.

  • Mijn laptop is defect. Wat moet ik doen?
    Voor alle problemen of vragen ga je naar de balie . Die is open tijdens de schooluren. Je komt tijdens de speeltijd of je kan de leerkracht toestemming vragen om tijdens de les langs te gaan. Je vindt de helpdesk in lokaal. Deze is open tijdens de schooluren.

    Laat je het toestel niet door een externe partij herstellen. Elke verandering of herstelling die niet via de school gebeurt, kan de garantie doen vervallen. Vereist de schade aan het toestel een langdurig ingrijpen (> 1 uur) dan krijg je een vervangtoestel. Zodra jouw toestel hersteld is, neem je, na de inlevering van het reservetoestel, opnieuw je eigen toestel in gebruik. Om een vervangtoestel te krijgen moet je jouw toestel eerst inleveren.

    Wij streven naar een korte reparatietijd. In de praktijk betekent dit dat de laptop soms binnen de 1 à 5 werkdagen op school hersteld wordt. Er is meermaals per week een technicus aanwezig op school.
    De technicus die de herstelling uitvoert, neemt de beslissing of een defect onder garantie valt of niet. Omwille van de continuïteit in het lesgebeuren kunnen ouders geen herstelling buiten garantie met bijhorende kost weigeren. De school en de technicus die de herstellingen doen, zijn zich bewust van deze verantwoordelijkheid en oordelen in eer en geweten. Is de herstelkost hoger dan de nieuwwaarde van het toestel, vervalt dit systeem. De school neemt dan contact op met de ouders.

  • Ik heb softwareproblemen. Wat moet ik doen?
    Je laptop is traag geworden? Last van vervelende pop-ups? De schijf zit vol? Aan de helpdesk kan je de laptop opnieuw laten installeren. Dit duurt ongeveer een half uurtje. Na een ‘reset’ heb je een schoon geïnstalleerde Windows omgeving inclusief de schooleigen software.
    Opgelet: je documenten en extra geïnstalleerde software zullen niet meer beschikbaar zijn! Documenten bewaar je steeds online, op Google Drive.

  • Mijn laptop is gestolen. Wat moet ik doen?
    Bij diefstal met braak of onder bedreiging doe je aangifte bij de politie. Een kopie van het proces-verbaal bezorg je aan de school. Bij diefstal van de laptop met braak of onder bedreiging zal de school je een gelijkaardig toestel ter beschikking stellen voor een forfaitair bedrag van 39 euro.

    In geval van verlies of diefstal van de laptop zonder braak of bedreiging betaal je aan de school een vergoeding die overeenkomt met de restwaarde van de verloren/gestolen laptop. Deze restwaarde vind je terug in de afschrijvingstabel van de laptop. Je krijgt dan een gelijkaardig toestel (geen nieuw).

  • Welke service is er tijdens de schoolvakanties?
    Tijdens vakantieperiodes kan je terecht bij de hersteldienst waarmee de school samenwerkt. Dat kan op het nummer 03 327 30 75 of via een mail naar  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Je kan met hen afspreken voor een bezoek aan huis, een ophaling, online herstelling, ...

  • Hoe kan je schade aan je laptop vermijden?
    Een laptop, hoe stevig het toestel ook is, moet je met zorg behandelen. Uit ervaring weten we dat bij laptops vaak dezelfde schade terugkomt.
    • Beschadiging van de kast
      Dit wordt veroorzaakt door stoten of het laten vallen. Langs beide hoeken lopen de kabels naar het beeldscherm en de WiFi-antenne. Doordat ze onbeschermd zijn, zal de laptop uiteindelijk zonder beeld of WiFi vallen.
    • Een gebroken beeldscherm
      Het beeldscherm breekt als er te veel druk wordt uitgeoefend langs de voorzijde of de achterzijde. Aan de oppervlakte voel je niets, maar de elektronische laag binnenin is gebarsten. Het centrum van de barst kan ook onder de kaderrand zitten. Langs de rand en doorheen het scherm komen zwarte vlekken voor die steeds groter kunnen worden. Door te veel druk op het scherm (voor‐ of achterzijde) kan op die plaats ook een vlek ontstaan waar het beeld lichter wordt. Even nefast is het dichtklappen van het beeldscherm met een voorwerp tussen het scherm en het toetsenbord. Het beeldscherm kan ook beschadigd raken door de laptop in een overvolle boekentas te proppen. Wees dus steeds voorzichtig!

Gebruik

  •  Moet je een laptop van de school gebruiken?
    Ja. Elke leerling heeft dezelfde laptop, met dezelfde programma’s. Dat maakt het makkelijker voor leraren en medeleerlingen om hulp te kunnen bieden in de les bij kleine probleempjes. Voor grotere problemen kan je terecht bij de helpdesk op school.
    Door het servicecontract kan je bovendien bij een defect dadelijk over een vervanglaptop beschikken, zodat je nooit zonder komt. Zo loop je geen achterstand op, wat uiterst belangrijk is in een les, tijdens een toets of een proefwerk.
    Het toestel dat we aanbieden is stevig en geschikt voor intensieve verplaatsingen door actieve jongeren.

  • Welke programma’s staan op de laptop?
    De laptop wordt gestandaardiseerd door de school en is volledig operationeel gemaakt voor onmiddellijk gebruik volgens de vereisten die de school oplegt. Het besturingssysteem is Windows 11 en we gebruiken Windows Office voor de standaardprogramma’s waar je mee leert werken. Standaard is er ook veiligheidssoftware voorzien.
    We blokkeren geen programma’s of bepaalde internetsites, zodat je de laptop thuis ook voor andere dingen kan gebruiken. Uiteraard is het op school de bedoeling dat je de lessen volgt en je niet laat verleiden door bijv. sociale media. Die verantwoordelijkheid ligt bij jou. Natuurlijk maken we hier samen werk van door in te zetten op een verantwoord gebruik van internet en mediawijsheid.

  • Is er een muis voorzien bij de laptop?
    Neen, een muis is niet voorzien. Daar zorg je best zelf voor als je dat wil gebruiken.

  • Is er een beschermhoes voorzien bij de laptop?
    Ja. Elke laptop wordt voorzien van een stevige beschermhoes die schokvrij en waterbestendig is. Je bent verplicht deze beschermhoes te gebruiken.
    Je kleeft geen stickers op de laptop of op de hoes. Je brengt geen versieringen aan of schrijft niet op het toestel of de hoes. Je kan ter herkenning eventueel een sleutelhanger aan de laptophoes hangen.

  • Is er een hoofdtelefoon voorzien bij de laptop?
    Neen, oortjes of een hoofdtelefoon zijn niet voorzien. Daar zorg je best zelf voor.
    We verwachten dat je hierover beschikt, zodat je je medeleerlingen niet stoort bij het beluisteren van geluids- en filmfragmenten tijdens de les.

  • Wat verwachten we van de leerling? 
    • Je laadt de batterij van je laptop elke avond thuis op zodat je de volgende schooldag met een volledig opgeladen batterij kan starten. Heb je in de loop van de dag toch een platte batterij, dan laad je je laptop alleen op in een lokaal waar je zelf aanwezig bent.
    • Bij een defect kunnen alle opgeslagen gegevens verloren gaan. Bewaar bestanden daarom online: zo raak je nooit iets kwijt. Het Sint-Jozefinstituut biedt iedere leerling online opslagruimte aan op Google Drive. In de klas krijgen de leerlingen uitleg over hoe ze hiermee moeten werken. De grootte van deze opslagruimte is ruim voldoende voor elk normaal gebruik. De school is nooit verantwoordelijk voor bestanden die die leerling kwijtspeelt.
    • Je brengt je laptop steeds mee naar school. Je zorgt zelf voor een degelijke en stevige boekentas waar de laptop met beschermhoes naast alle andere schoolbenodigdheden in kan. Gebruik liever geen twee aparte tassen.
    • Je leent je laptop niet uit. Je gebruikt je laptop niet op de speelplaats.
    • Je kleeft geen stickers op de laptop of op de hoes. Je brengt geen versieringen aan of schrijft niet op het toestel of de hoes. Je kan ter herkenning eventueel een sleutelhanger aan de laptophoes aanbrengen.
    • Bij een verplaatsing volg je steeds de instructies van de leerkracht. Je laat in ieder geval je laptop nooit onbewaakt achter. Tijdens de middagpauzes en korte pauzes maak je geen gebruik van je laptop op de speelplaats. Bewaar je laptop in je locker (op slot!) of in je boekentas zodat het toestel veilig is opgeborgen.
  • Werk je constant op de laptop?
    Neen. De laptop wordt enkel gebruikt als het een meerwaarde is voor de les. Leraren zoeken een goed evenwicht tussen traditionele werkvormen en nieuwe werkvormen, waarbij een laptop gebruikt kan worden.

  • Waarvoor mag je de laptop gebruiken?
    Je mag de laptop vrij gebruiken. Na school neem je de laptop mee naar huis, zodat je hem ook voor je schoolwerk kan gebruiken. Je kan hem ook in je vrije tijd gebruiken om bijv. een spelletje op te spelen, te surfen op het internet of een online krant te lezen.
    Documenten, foto’s en andere bestanden bewaar je altijd online: als er een defect is, wordt je laptop opnieuw ingesteld en ben je alles kwijt wat niet online bewaard is.

Contact

SINT-JOZEFINSTITUUT
Gemeenteplein 8
2550 KONTICH

03 457 77 97
secretariaat@sji.be